FSE

FREC-005

Évadunk elején közös konszenzus alapján született meg a csővázas, négykerék meghajtású elektromos versenyautó ötlete. Az előző években alkalmazott lánchajtás után az agymotorokba épített összkerékhajtás megvalósítása sok kihívást ígért a mérnökök számára, azonban a 2014-es hibrid váz – csőváz és karbon-kompozit együttese – után az autó ezen területén a hagyományos csőváz jelentős visszalépés lett volna számunkra, szemben egy újabb hibrid, vagy teljesen karbon-kompozit vázrendszerrel.

Új út nyílt számunkra afelé, hogy értékes tapasztalatokat szerezzünk, és Magyarországon elsőként építsünk egy teljes karbon-kompozit monocoque vázas Formula Student versenyautót. Célunk az volt, hogy elsajátítsuk a tervezéséhez szükséges alapismereteket és végigjárjuk a gyártási folyamat lépéseit, még akkor is, ha tudtuk, hogy a szűkös időterv és a tapasztalat hiánya egy alacsonyabb színvonalú, ám mindenekelőtt biztonságos, és csak másodsorban könnyű váz megalkotását eredményezi. Az így kialakított járműterv már a legsikeresebb külföldi Formula Student csapatokéhoz hasonlított, ezáltal még reálisabbá vált a két évre kitűzött célunk megvalósíthatósága, hogy 2016-ban olyan versenyképes járművel állunk majd rajthoz, amivel futamot nyerhetünk.

Néhány paramétert kiemelve: az FREC-005-öt hajtó, egyenként 35 kW maximális teljesítményű, és 21 Nm maximális nyomatékú elektromotorokat 10”-os felnikben akartuk elhelyezni. Elképzelésünk szerint a motorok, azok hűtése, a másfél fokozatú bolygómű, és a kettős kereszt-lengőkaros, nyomó rudas felfüggesztés egyetlen komplex egységet alkotva biztosította, hogy az autó kerekenként 330 Nm nyomatékot legyen képes az aszfaltra vinni. A tervek alapján az elektronika elosztott rendszerének köszönhetően kevesebb kábelezésre volt szükség, ami kevesebb zajjal és egyszerűbb hibakereséssel is járt. A korábbi évekhez képest jóval magasabb tápfeszültségen, 48 Volton üzemel a rendszerünk, melynek köszönhetően vékonyabb vezetékezést használhattunk, ezzel is csökkentve az autó össztömegét. Idei versenyjárművünk esetében változtattunk a használt akkumulátor cellák típusán is. Az új pakk 432 db LiPo cellából épült fel, így egy 600V-os, 6,2kWh-s egységet kaptunk. Ennek egyik sajátossága, hogy fékezéskor akkora áramot képes felvenni, ami 91 kW-os fékteljesítménynek felel meg. Korábbi évek hibáiból tanulva igyekeztünk nagy hangsúlyt fektetni a biztonságra is, így az akkumulátorunk felügyeleti rendszere méri a cellák hőmérsékletét és feszültségét, ha bármi hibát érzékel, lekapcsolja a rendszert.