FSE

FREC-003

Az FREC-003 a csapat harmadik elektromos hajtású autójaként az előző évek tapasztalataira támaszkodva magas műszaki színvonalat képvisel a 2013-as szezonban is. A korábban sikeresen felhasznált műszaki megoldások mellett számos olyan fejlesztés valósul meg, amellyel a csapat szakmailag és versenyeredmények tekintetében is új szintre emelkedhet.

A koncepció fontos szempontja a teljesítmény és tömeg arányának további javítása. Ennek megfelelően az újra tervezett hajtásláncban a féltengelyek kivételével minden alkatrész felületkezelt alumíniumból készül. Új kormány és pedálbox kerül az autóba, ami a váz hátsó részének kialakítása miatt átszerelhető lesz benzinmotoros hajtásúra. Ez az elektronikai elemek kompakt voltát kívánja meg, így az akkumulátor, a motorok és motorvezérlők dobozolása és hűtése is újra lett gondolva. A villamos visszatáplálás hatékonyságának növelése szintén súlycsökkentést eredményez. Az autó büszkélkedhet majd intelligens differenciálművel is, amely a gyűjtött telemetriai adatokat felhasználva, szoftveresen valósítja meg a hajtások differenciálását. A kerekek tapadási határon tartásához a rajtautomatika nyújt segítséget.

Elmondhatjuk, hogy mindezek a fejlesztések egy teljesen új köntösben látják meg a napvilágot, ugyanis ezek a BME FRT fennállásának legnagyobb mérnöki kihívását jelentő alapokra valósulnak meg, ami nem más, mint a Forma 1-ben is használt monocoque karbon kompozit váz. Ez kettős jelentőséggel bír, hiszen Magyarországon elsőként fejleszt a csapat monocoque vázszerkezetű autót, amivel egyrészt komoly lépést tesz a Formula Student világának elit csoportja felé, valamint a legkorszerűbb technológiák elsajátításával mérnökei a leginnovatívabbak és legképzettebbek csoportjába lépnek be.

Az FREC-003 megtervezése rekordidőt jelentő négy hónap alatt zajlott. Az ún. Concept Freeze, Layout Freeze és Skeleton Freeze tervezett időpontjai után a közönség számára is publikus Design Freeze alkalmával 2012. december 20-án a BME K épületében bemutatásra kerültek az autó tervei. A projekt rengeteg új feladatot jelent még a versenyekig hátralevő fél évben, hiszen január első hetében a gyártási folyamatok elkezdődtek, amelyet az összeszerelés, majd pedig a Roll out-ot követően a tesztidőszak követ.

Főbb pataméterek
Tömeg 250 kg
Gyorsulás 0-ról 100 km/h-ra 3,5 s alatt
Végsebesség végáttétel függvényében 180+ km/h
Motorok
Típus EMRAX
Névleges teljesítmény 35 kw (motoronként)
Csúcsteljesítmény 60 kW (motoronként)
Névleges feszültség 300 V
Névleges áram 300 A
Motorvezérlő Piktronik
Váz
Típus hibrid vázszerkezet: karbon kompozit monocoque + acél csőváz
Akkumulátor
Típus saját fejlesztés: 84 db A123 cella; Battery Management System
Névleges feszültség 277 V
Kapacitás 6 kWh
Hajtáslánc
Szekunder hajtás lánchajtás
Féltengelyek tengelyek mindkét végükön homokinetikus csuklókkal
Differenciálmű elektronikusan vezérelt nyomatékszabályzású
Futómű
Felfüggesztés kettős keresztlengőkaros elöl húzott, hátul nyomott rudas felfüggesztés
Fékrendszer kétkörös hidraulikus fékrendszer, paraméterezhető visszatápláló fékezés