FSE

FRC-001

A BME Formula Racing Team első generációjának bemutatkozó versenyautója, az FRC-001 a 2008-as hockenheimi versenyre készült el. A műegyetemisták első autója minden szempontból úttörőnek bizonyult, hiszen a hallgatók elsődleges célja mind a műszaki megoldások, mind pedig a csapatépítés terén a tapasztalatgyűjtés és a jövő megalapozása volt. Ellentétben a későbbi versenyautókhoz, az FRC-001 esetében először az autó vázszerkezete készült el, mivel ez volt a feltétele annak, hogy a csapat zöld utat kapjon a projekt folytatásához, ami végül sikerrel zárult, hiszen az utolsó hetek megfeszített munkájának köszönhetően az FRC-001 elkészült a hockenheimi versenyre, amelyen a BME FRT a második legsikeresebb újonc csapat lett.

A projektindítónak szánt versenyautó esetében a tervezés legfőbb szempontjai között szerepelt az ár, az alkatrészek egyszerű beszerezhetősége vagy a házon belüli gyártás lehetősége. Ennek jegyében az autó burkolata teljes mértékben kézzel készített, egyedi megjelenésével rögtön feltűnést keltett a Formula Student autók mezőnyében. Az FRC-001 révén a csapat teljesítette a maga elé kitűzött első komolyabb célt, kijutottak a hockenheimi futamra, ahol felbecsülhetetlen értékű tapasztalatot szereztek. A tanulás jegyei már a következő, fioranói versenyen megmutatkoztak, amelyet az FRC-001 sikeresen teljesített és a Ferrari néhány mérnökének elismerését is elnyerte.

Motor
Típus Yamaha R6 (2005)
Hengerelrendezés soros
Hengerszám 4
Lökettérfogat 599 cm3
Szívórendszer egyedi, O 20 [mm] szükítö, változtatható szívócsöhossz
Maximális teljesítmény / fordulatszám 53,2 [kW], 72,3 [LE] / 9750 [1/min]
Maximális nyomaték / fordulatszám 56,8 [Nm] / 8500 [1/min]
Hajtáslánc
Szekunder hajtás lánchajtás
Differenciálmű Quaife Helical, LSD
Nyomatékváltó gyári, szekvenciális, motorral egybeépítve
Sebességváltás elektropneumatikus, kormányról vezérelve
Féltengelyek tengelyek homokinetikus és tripod csuklókkal
Tengelykapcsoló kézi müködtetésü, nedves több tárcsás
Futómű
Első kettős keresztlengőkaros
Hátsó kettős keresztlengőkaros
Rudazat karbon cső, acél inzert
Csillapítás Fox
Fékrendszer
Kialakítás kétkörös, hidraulikus
Első O 200 [mm] lyuggatott tárcsa, kétdugattyús féknyereg
Hátsó O 200 [mm] lyuggatott tárcsa, kétdugattyús féknyereg
Fékerő elosztás állítható
Stabilizátor
Elektronika
Adatgyűjtők
Motorvezérlés gyári
Érzékelök
Mért értékek motorfordulatszám, hűtővízhőmérséklet, akkumulátor feszültség
Vázszerkezet
Típus hegesztett acélcsőváz
Anyag S235
Burkolat típusa karbonszálas